bus!!!!!!!!!!!1


pagi 27 hbln 11 kul 9pagi aku punya bus balik kuantan..aku kena naik kat pudu tp aku pegi pekeliling aku pun xtahu lah npe aku xcek tiket aku hari tu..kakak aku yg belikan tiket biasanyer aku naik kat pekeliling nk dijadikan cerita maka kul 730 pg aku kura umh menuju ke lrt untuk ke masjid jamek lalu aku pun dengan semngat dan keyakinan sedikit blur aku pun naik train sedihnye dgr takbir raya haiah sampai masjid jamek dlm kul 800 aku turun aku naik train ke titiwangsa sampai dlm kul 815 aku ke hulu ke hilir dekat pekeliling dan rasa xsedap hati aku pun pelik lah mana bus nih dh kul 830 lalu aku tunggu lagi akhirnyer ada bus tp ke kuala lipis!!!!!!!transnasional aduhhhh aku tnya org tu dia kata eh kuantan kat pudu dek haih btul ke ni bang 15 min lagi nih kul 9!!! btol dek aku tgk tiket iyelaaaaaaaaaaaaa maka sekuat tenaga aku berlari ke train nasib aku baik !!train mcm tunggu aku je..aku naik dan xsanggup tgk jam!!!sampai plaza rakyat dh 855 apa lagi aku jln cepat2 lari2 aku rasa mcm apa dh aku lari aku xkira aku xsanggup nk tunggu lagi balik!!!!!!!!!!!!!!1 aku turun tngga pudu aku tgk ada 2 buah bus trans aku tnya pakcik tu bus yg dh derak tu ke kuantan aku terkejut!!!! aku kejar bus tu!!!ketuk2 blkg bus tuh!!dia xdgr juga aku lari2...aku suh org dm bus tu gtau driver tp dia buat bodo bangannnnnnnggg geramnyer aku!!aku lari lagi!!dramatik sungguh!! akhirnyer sorg pakcik kat depan nampak aku kejar bus tu dia tahan dr depan suh bus tu stop akhirnyer stoplaaa aku pun naik dgn muka dh mcm apa!!aku xkira aku naik driver tu membebel pe hal lak kan dia pun xkan buta xnmpak aku dok kejar bus haih aku pun cri tempat duduk dan senyum dgn semua org dlm bus tuh!!!pulak budak kecik yg duk dlm bus tepuk tngan!!budak ni perlu keeeeeeee
akhirnya aku duduk sebelah aku lelaki cina senyum je...dan aku pun berkenalan lah dgn dia nama dia wiliam!!wiliam!!nice to meet u!!!dan sekarang aku dh berada kat kuantan aku tertidur sampai kuantan sgt penat dan menakutkan!!

p/s pic kat sebelah xde kena mengena dlm citer nih hahahah
19 Responses
  1. neem Says:

    hahaha.. aduih la. kak yan.. kak yan..


  2. hahahhaha adeh nemm neem hehehe


  3. neem Says:

    kelakar la. tp nasib baik sempat jgk, alhamdulillah


  4. aFeeQ Zu Says:
    This comment has been removed by the author.

  5. aFeeQ Zu Says:
    This comment has been removed by the author.

  6. neem Says:

    perlu ke nak kena cite kat sni?


  7. mun Says:

    err
    perlu jaja kisah pribadi ke kt sini?
    oh ya pasal 9 akal satu nafsu ni kan serius aa hadis nabi? bukan hadis dhaif ke? huhu

    sila cek dulu :P


  8. mun Says:

    opp sorry rsnya bnda ni bukan hadis tp kata-kata arab ala mcam peribahasa gak la


  9. aFeeQ Zu Says:

    perlu xperlu sy nak kongsi dr pengalaman..
    ade ke cerita 2 buruk,neem?
    ade ke kata neem nie nie nie..
    mana letak respect pendpt org len..

    ye.bukan hadih n jauh sekali quran.. lps sy check balik..ia kiasan org bijak pandai(hukama')
    klu hadith daif sekalipun masih blh pakai utk kemaslahatan diri sndir selagi ia xbrcanggah nga sahih n quran.. itu ape sy fhm..

    quato dari 1 petikan
    "Ia hanya berada dalam kitab Ihyaa' Ulumiddin. Ia bermaksud menggambarkan perbedaan tugas dan peranan wanita dan lelaki dari sudut biologis. wanita berperanan besar dalam mengandung, melahirkan anak, menyapih dan mengasuhnya. ia memerlukan emosional quotient yg lebih dari lelaki yang sibuk mencari rezki dan keluar berjihad. maka hukama' (orang bijakpandai) mengeluarkan perumpamaan, 9-1 tersebut menggambarkan perbedaan tugas dan peranan gender."

    sy tidak bermaksud nak mgatakan perempuan 2 BODOH...
    ape yg sy ingin bwk sm nga quatotion di atas.
    fhm sebaik2 ape yg ingin disampaikan sblum nak kata yg sebalikny..


  10. neem Says:

    walaupun baik, tapi x perlu kot nak cite kat smua org?

    cukup lah.


  11. mun Says:

    yup ttg kata2 tu kmun dah cek balik juga, sbb ustz time dip di dalam ahkamul hadis dulu kata itu hanya kiasa dr org2 arab2 dulu. tersilap taip kata hadis dhaif.

    ttg penggunaan hadis dhaif pun kmun tahu iya nya mmg boleh digunakan tapi kte xleh berpegang teguh kpd hadis dhaif. hanya sebagai rujukan dan kebaikan kte semua.

    tapi apa yg nak dibangkitkn di sini setelah kmun bincang dgn neem smlm, ttg penggunaan 9 akal 1 nafsu tu rsnya tak perlu kte gunakan, sbb lelaki terlampau2 mengagungkan kiasan tersebut. sehinggakan wanita ini dianggap sebagai objek yang sangat lemah dan terlampau tamakkn sesuatu. byk lg terms lain yg boleh digunakan rasanya adik afeeq.

    kat sini bukan nak cerita tentang sexist atau bias ttg gender, cuma kdg2 kte kena faham yg lelaki dan perempuan itu ada kekuatan dan kelemahannya yang Allah dah jadikan supaya kte boleh saling tolong menolong antara satu sama lain.

    lagi satu kte tak boleh nak mengharapkan orang faham apa yang kita ingin sampaikan lebih-lebih lagi apabila kita berada di dalam medium non verbal. di mana ianya adalah medium yang paling lemah untuk menyampaikan maklumat. adik afeeq fahamkan setakat ini?

    mungkin afeeq dan neem ada sedikit konflik jadi bila cerita pasal benda-benda macam ni kat public buat orang yang terlibat dalam cerita itu agak "annoyed" dan dia kalau boleh tak mahu dilibatkan dalam cerita tersebut. kmun tak ada nak menyebelahi siapa-siapa cuma kadang-kadang apa yang kita rasa baik dan seronok untuk diri sendiri itu tidak seronok untuk orang lain.

    apa-apa hal pun, tak mahu gaduh-gaduh. chill, enjoy your blogger's life & have fun in writing too!! :)


    p/s: nice meeting u here adik afeeq


  12. “walaupun lelaki ade 9 akal,1 nafsu.. perempuan bodoh?
    sape kata perempuan bodoh? hina ke?
    ape yg sy ingin utara kan lah berdasarkan keadaan SITUASI sy dan neem dlm wat keputusan nak memilih sama ada terus naik KOMUTER atau sebaliknya...dan bila sy mengambil keputusan utk amik teksi... alhamdulillah.. dpt gak dan xterlepas bus dlm keadaan terdesak...
    dlm keadaan nie.. sy ingin gambakan lelaki lebih mendahului dalam membuat tindakan..keputusan..
    begitu jugak dlm hak umah tangga..
    sy tidak sanggup katakan lelaki 9 akal 1 nafsu merujuk pada bodohy wanita..kalau sy berkata sedemikian.. bermaksud sy jugak telah berkata demikian pd ibu kakak adik2 sy.. berdosa lah sy!
    ingatlah…sedangkan ALLAH itu sudah kurniakan sesuatu keistenwaan yg memang tidak tolak bandingnya..dan dlm QURAN sndiri telah ade 1 SURAH KHUSUS utk kaum hawa.. Mulianya mereka..


  13. digunakan tapi kte xleh berpegang teguh kpd hadis dhaif. hanya sebagai rujukan dan kebaikan kte semua. >>betul! Dan jangan jd mcm wahabi yg direct tolak hadith!
    byk lg terms lain yg boleh digunakan rasanya adik afeeq
    >> maaf ape yg terlintas ketika menulis sb guna 9akal 1 nafsu mcm dah comon sgt..
    myb guna term lelaki lebih rasional dlm pemikiran membuat keputsan berbanding perempuan

    medium non verbal. di mana ianya adalah medium yang paling lemah untuk menyampaikan maklumat. adik afeeq fahamkan setakat ini?
    >>> yup..betul.. sebab 2 benda nie sama terjadi dlm byk perkara lain..dan kita sama2 elaklah benda cmni...

    nak tambah ckit klu non verbal..sb 2 lah penting nya kita BERGURU…konsep berguru dlm mencari ilmu agama.. jgn sesekali kita menghina budak2 pondok contohnya nya mereka direct beguru sedangkan ape yg kita belaja agama sekrang mengikut sistem pendidikan Barat.. jadi..sejauh mana kita membaca sendiri..membuat kesimpulan sendiri dlm bab2 agama tanpa berguru..kita tidak akan dpt jwapn muktamad. Amiklah contoh kita nak belaja quran mesti ade guru.. sedangkan Nabi jugak “berguru” Malaikat

    ada sedikit konflik jadi bila cerita pasal benda-benda macam ni kat public buat orang yang terlibat dalam cerita itu agak "annoyed" dan dia kalau boleh tak mahu dilibatkan dalam cerita tersebut. >>> ye..nie rasa point nya… sape yg makan cili dialah terasa pedasnya..masih dlm konflik yg entah bila blh berdamai..
    dulu org pernah kita syg..sekrang benci...xmgpe la..


  14. p/s: nice meeting u here adik afeeq

    kak mun..is very more nice and meaningful if u approve me at FB :)))


  15. mun Says:

    nak tambah ckit klu non verbal..sb 2 lah penting nya kita BERGURU…konsep berguru dlm mencari ilmu agama.. jgn sesekali kita menghina budak2 pondok contohnya nya mereka direct beguru sedangkan ape yg kita belaja agama sekrang mengikut sistem pendidikan Barat.. jadi..sejauh mana kita membaca sendiri..membuat kesimpulan sendiri dlm bab2 agama tanpa berguru..kita tidak akan dpt jwapn muktamad. Amiklah contoh kita nak belaja quran mesti ade guru.. sedangkan Nabi jugak “berguru” Malaikat



    according to the matter above, haha okay let me be serious first. totally agree with u. apa-apa hal pun semua mesti berguru, siapa yang kata dia belajar sendiri itu bongkak namanya.

    orait tak payah kita panjangkan cerita rileks and chillex. conflict is still a conflict mana2 pun pasti akan kita berjumpa dengan konflik. jgn terlampau difikirkan ada jodoh adalah. ingat perempuan tidak suka dipaksa-paksa untuk ditrima semula. takut lain pula yg jadi.

    inshaallah i'll approve it later yaw


  16. aFeeQ Zu Says:

    yea..harap konflik yg "kecil" nie blh selesai 1 masa nnt..kata ape jer la.. terima kasih byk3 sb melalui benda gnie la blh sampai kenal hati budi masing2.....
    ape yg baik antra kita..akan aku simpan..ape yg buruk antara ak dan mu..akan ku buang..
    moga ak dpt sesuatu dariNya..

    tq k Mun


  17. yaALLAH ade konflik ke nih ades aku citer sal bus je weh aduh lamanyer aku xcek blog adoila....harap2 masing dpt lebih kenal pendirian masing2 ALLAHUALAM


  18. tarmize Says:

    assalamualaikum wbt dan salam ziarah...

    semalam adalah sejarah yang mana kita perlu ambik seberapa byk pengalaman dan pengajaran untuk menempuh hari-hari mendatang,

    hari ini adalah realiti yg perlu kita tempuhi, dugaan dan cabaran, susah dan senang, tidak dapat tidak kita mesti menempuhinya, cuma bergantung kpd diri masing-masing, dgn cara dan kaedah mana yg akan digunakan, gunalah akal dan nafsu yg dianugerahkan dgn sebaik-baiknya ke arah ketaqwaan,

    esok adalah impian dan cita-cita yang akan terlaksana dengan usaha yg dilakukan pada hari ini,


    ambillah seberapa banyak pengajaran drpd apa yg telah berlaku sekeliling kita, dengan masa yg singkat ini, ambillah alternatif yg terbaik, umur kita semakin hari semakin pendek, entah esok entah lusa kita akan dijemput, yg buruk jadikan sempadan yg baik jadikan tauladan,

    drpd sahabat buat sahabat,

    p/s ; maaf kak yan, xde pn bas dlm kata-kata di atas...hehe


  19. ades konpius akak cam citer sedih lak hahahha xpe2 dek thanks la sharing kan hohooh nice words ala bese la tuh kan..:)